Božićna predaja

Božićni
blagdani obiluju brojnim običajima. Neki nalaze uporište u kršćanstvu, a
neki su samo posljedica komercijalizacije Božića. Svejedno donose čar u
doba darivanja.
Pojava adventskih vijenaca i četiriju svijeća,
koje simboliziraju četiri nedjelje Došašća, u našim krajevima
zabilježena je polovinom stoljeća kao utjecaj europske civilizacije i
protestantizma. Ta privlačnost ostala je prihvaćena, pa se tako danas
masovno primjenjuje u ukrašavanju crkvi i domova.
Od dana Svete
Katarine (25.11.) započinjale su svakodnevne pripreme u obiteljskom
krugu, dok je prva adventska nedjelja slijedila odmah nakon toga dana.
OBIČAJ DARIVANJA
BOŽIĆNA PŠENICA
BOŽIĆ
Badnjak (24.12.)
dolazi od staroslavenske riječi bodar ili badar što znači biti budan i
po narodnom tumačenju bdjeti i iščekivati dolazak Spasitelja. Znakovi
Božića prepoznatljivi su u prisutnosti zelenila, slame i svijeće.
Božićno žito
posijano na Svetu Barbaru ili Luciju u narodu osigurava dobru ljetinu
kroz iduću godinu. Prisutnosti zelenila na božićnom stolu ili pod
smrekom pridaje se magijska oznaka plodnosti u doba kada je gotovo sve
pod zemljom ili prekriveno snijegom, da bi utjecalo na buđenje i
osiguravanje rasta i napretka u predstojećim mjesecima.
Zelenilo (bršljan, lovor)
nalazi se na i kao ukras na panjevima badnjacima (jedan ili više,
ovisno o dijelu Hrvatske) - komad debla hrasta ili bukve duljine l, 5 - 2
metra. Unošenje u kuću panjeva badnjaka zabilježeno je u dinarskim
predjelima, u Dalmaciji i na otocima.
Specifičnost svakog dijela Hrvatske je priprema i pečenje božićnog kruha, kolača ili obrednih peciva.
Slavenska tradicija pozna velike okrugle kruhove (badnjak, badnjača,
letnica, ljetnica, božičnjak, žitnica, božična pogača, bravarica,
navrtnjak, česnica...). Božićni kruh se običavao zamijesiti ujutro pred
izlazak sunca, a pekao se na ognjištima ili krušnim pećima. Ispečen se
stavljao na stol nakon obreda posipanja slame u znaku križa i
postavljanja slamnatog vjenčića uz žitna zrnja, preko čega se prekrivalo
svečanim stoljnjakom.
Jaslice,
ručno izrađene ili kartonske, koje se stavljaju pod božićno drvce
izravno su potsjećanje na događaj koji se proslavlja - noć Isusova
rođenja. Nekada su se jaslice radile od gipsa, gline ili drveta nalazile
samo u crkvama i bilo je pitanje časti napraviti što veće i
vjerodostojnije jaslice. U kućama se jaslice postavljaju tek od 19. st.
Božić
(25.12.) Na jedan od najvećih kršćanskih blagdana slavimo ono što se na
taj datum nije dogodilo: rođenje Kristovo. U doba ranog katoličanstva
se obilježavanje vremena u svijetu razlikovalo, pa i sam rimski kalendar
se dugo usavršavao i izmijenjivao. Stoga je datum Isusova rođenja
izračunat nagađanjem.
Mit o Svetom Nikoli
(Nicolaus/Claus), darivatelju i zaštitniku djece, donijeli su u Ameriku
nizozemski iseljenici, koji su mu u suradnji sa sjevernijim susjedima
dodali Odinove magične sastojke, a već opisan razvoj te figure vratio ga
je u svoju matičnu Europu, gotovo neprepoznatljivog, ali obljubljenog
kao nikad dotad. Sam Nikola, kršćanski svetac, počeo je svoju karijeru
darivatelja još dok je kao smrtnik vršio službu biskupa od Myre. Priča
govori o plemiću koji je, nakon ženine smrti,osiromašio te nije mogao ni
udati svoje tri vrijedne kćeri jer nije imao za miraz. Kad je Sv.
Nikola jedne noći prolazio kraj njihove kuće i ugledao odjeću kako se
suši pored kamina, poznajući njihovu situaciju, odluči im ubaciti zlatno
grumenje u čarapice.
Dobio je atribut zaštitnika djece kad je
spasio troje mališana od trančiranja i serviranja gostima u restoranu
okrutnog gostioničara, stoga je darivanje namijenjeno prvenstveno
najmlađima.Sobovi su američki dodatak baziran na sjevernjačkom porijeklu Djeda. Laponija, čiji malobrojni stanovnici svojim posebnim načinom života i govora oduvijek golicaju mašte, i danas obiluje sobovima. Zbog svoje udaljenosti i nedostupnosti, smatra se i Djedovom domajom.
BILJKE ADVENTA
Tri su biljke simbolički snažno povezane s adventom: imela, božikovina i, naravno, jelka.
Imela danas simbolizira mir, pomirenje i sreću. Ovo seže u davne keltske običaje: kad bi se neprijatelji susreli pod imelom, objavljivali su primirje do sljedećeg dana. Zato se ona do danas stavlja iznad kućnog praga, a izmjena poljubaca pod njome je označavala prijateljsko i dobronamjerno raspoloženje. Čini se da su se prvi poljupci pod imelom odvijali još za vrijeme grčko-rimskih Saturnalija, povezani s navodnom plodonosnošću te biljke.
Poganska upotreba imele u doba oko solsticija bijaše vrlo raširena pa ju je Crkva zabranila. Umjesto nje je predložila zimzelenu božikovinu
čiji šiljasti listovi podsjećaju na Kristovu krunu, a crvene bobice na
kapi krvi. Imela je, pak, bila zabranjena tijekom cijelog srednjeg
vijeka, a u Engleskoj su neke Crkve ustrajale na zabrani sve do kasnog
20.st.
A što je s drvcem? I ono ima
pretkršćanske korijene, a u kršćanske običaje je uvedeno tek u
16.stoljeću u Njemačkoj. Postupno se taj običaj širio Europom, sve dok u
Engleskoj nije postao izraz snobizma pa su bogate obitelji iskazivale
svoju moć kroz ekstravagantne ukrase. U Ameriku su ga donijeli njemački
useljenici: 1851.je prvi put javno podignuto ispred crkve. Legende o
božićnom drvcu su nebrojene jer mnogi narodi u svom folkloru opravdavaju
drevno porijeklo njegove uporabe novijim pričama s kršćanskom
simbolikom. Na primjer, postoji priča o siromašnom drvosječi koji je
susreo izgubljeno djetešce te s njim podijelio svoju sirotinjsku hranu i
prepustio mu svoj skromni ležaj. Sljedećeg se jutra probudio s
prekrasnim sjajnim drvetom pred vratima -poklon djetešca u znak
zahvalnosti.
Uživajte u dragocjenim trenucima veselja, ljubavi, zajedništva i darivanja u kojima je sama bit i čar Božića. Sve najbolje!
www.ringeraja.hr
Nema komentara:
Objavi komentar